Open eCollaboration

Open eCollaboration är öppen och fri samverkansplattform, där användarna i verksamheten skapar digitala samarbetsrum för information, dialog och uppgifter. Det kan exempelvis vara ett samarbetsrum för en specifik verksamhet eller för ett projekt.

Devices_oecollaborationTill dessa samarbetsrum kan både medarbetare och externa användare bjudas in för att delta. Samarbetsrum utvecklades utifrån behovet av att kunna samverka med ett digitalt stöd, både internt och över organisatoriska gränser.

Funktionalitet i Open eCollaboration

Via plattformen kan alla medarbetare skapa och delta i samarbetsrum, men plattformen innehåller en stor mängd annan funktion. Nedan listas en delmängd av all funktionalitet:

  • Skapa samarbetsrum
  • Följa samarbetsrum
  • Bjuda in både interna och externa användare till ett samarbetsrum
  • Skapa uppgifter och tilldela dessa till medlemmar i ett samarbetsrum
  • Dela filer och dokument
  • Kalender med möjlighet att lägga till händelser eller aktiviteter inom samarbetsrummet
    • Med möjlighet att prenumerera på kalendrar i sin e-postklient (t ex Outlook)
  • Skapa och kommentera Inlägg
  • Notifikationer om händelser
  • Personlig översikt
  • Single-Sign-On mot AD
  • Stöd för SAML 2.0 federation för inloggning
  • Centralt administrationsgränssnitt för en överblick och hantering av alla pågående samarbeten

Alla funktionalitet ovan är enhetsoberoende – Open eCollaboration fungerar lika bra på desktop, surfplatta och mobiltelefon.

Läs mer om plattformen

Läs mer om plattformen på dess hemsida www.oecollaboration.org, där kan du både läsa om plattformen och dess funktioner men även ladda hem källkoden.