Våra digitala tjänster blir allt mer viktiga, både för medborgare och företagare men även för verksamheten i sitt arbete att ställa om inför framtidens utmaningar där vi ska göra mer för fler med mindre. För att våra digitala tjänster ska vara lätta att använda krävs ett arbete med användarupplevelsen, eller UX som det ofta benämns som.
Vad menas med användarupplevelse?
Användarupplevelsen är den del som knyter ihop innehåll, utseende, teknik och tillgänglighet till en lösning som är lätt att använda utifrån målgrupp och behov. Användarupplevelsen handlar ofta om att göra det så lätt som möjligt att genomföra den uppgift som lösningen fokuserar på att lösa.
Fokus på en stilguide
Inom koncernen pågår det idag flera projekt som alla tar fram grafisk design och interaktionsdesign, exempelvis:
- Nya sundsvall.se
- Koncerngemensamt intranät
- Omdesign av Open ePlatform
För att hålla ihop användarupplevelsen samt jobba kostnadseffektivt med dessa projekt samlar vi ihop alla leveranser av design och interaktionsdesign till en central stilguide. Denna stilguide syftar både till att vi inte ska behöva göra samma sak flera gånger men även till att skapa en sammanhållen användarupplevelse. När det exempelvis finns en väl fungerande och testad sökfunktion skall denna in i stilguiden och återanvändas av de andra lösningarna.
Fram till sommaren fokuserar arbetet kring användarupplevelsen på denna stilguide, så att vi får en sammanhållen användarupplevelse på alla delar. Stilguiden lägger även grunden till framtida projekt som kan genomföras snabbare och mer kostnadseffektivt när den finns på plats.
Publikt tillgänglig
Självklart kommer hela stilguiden att publiceras helt öppet när det börjar finnas lite innehåll i den, den kommer att vara nåbar här via utveckling.sundsvall.se och vi kommer att skriva ett blogginlägg om den när det närmar sig.
Kontakt
Förvaltaren av användarupplevelsen i digitala tjänster
Jimmy Granlund
jimmy.granlund@sundsvall.se