Värdeskapande service direkt i mobilen

  • 4 maj 2020 11:36
  • Publicerat av: Jari Koponen

I juni lanserar Sundsvalls kommun en app som vänder sig direkt till invånaren. Vi har tidigare berättat om hur vi arbetar invånardrivet i uppdraget och nu tänkte vi skriva några rader om vad vi kommer erbjuda invånaren i juni.

En kraftsamling av verksamheter i kommunen

Appen utvecklas för full fart i en samverkan mellan leverantören och flera bolag och förvaltningar inom kommunen, allt för att skapa vad som ska bli en plattform med inledningsvis fem invånarnära tjänster. Det är häftigt att arbeta gemensamt verksamheter emellan, man stöttar varandra och bidrar med delarna som tillsammans skapar värdet för invånaren.

Som invånare eller besökare till Sundsvalls kommun kommer du kunna ta del av följande när appen lanseras i juni:

– I realtid se badtemperaturen på din favoritplats, oavsett om det är vid havet eller en sjö
– Göra en felanmälan till kommunen genom tre enkla steg
– Få notis om när just din soptunna ska tömmas
– Få notiser om aktuella störningar som sker i samband med att Sundsvall växer
– Få notiser om vad som sker på Norra berget, när du befinner dig på platsen

Arbetet stannar inte efter lansering

Under och efter sommaren kommer arbetet med att ta fram fler värdeskapande tjänster till invånaren att fortsätta. Vi arbetar invånardrivet och agilt efter principen att plocka ”russinen” ur kommunens kaka och erbjuda detta till invånaren på ett personifierat, korrekt och aktuellt sätt. Flera verksamheter jobbar redan förberedande för fler tjänster till hösten och under sommaren kommer vi ha två studenter från Mittuniversitet och Linköpings universitet på plats för att utforska behovet av tjänster.

Vill du veta mer om medborgarappen?

Hoppa även in på sundsvall.se/medborgarapp om du vill veta mer om vad medborgarappen är och vad den syftar till!

Skrivet av: Jenny Dunder, projektledare för projektet Införande Medborgarapp.