Mitt Sundsvall - Kommunen i fickan
Invånare i Sundsvalls kommun har möjligheten att använda appen Mitt Sundsvall Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. En app som används för att tillhandahålla digitala tjänster som avser att både förenkla och berika vardagen för invånare och företag i Sundsvalls kommun.
Bakgrund
Allt har sin bakgrund i ett politiskt beslut om att utveckla en medborgarapp samt ett utforskande arbete där vi i dialog med invånare identifierade behov av en app som förenklar vardagen i Sundsvall med relevanta, personifierade och användarvänliga digitala tjänster.
Vad menades då med relevant? Invånarnas behov kunde kategoriseras i fyra delar:
- Notiser som guidar
- Proaktiv status
- Följa mitt ärende
- Rapportera störning
Kommunen i fickan blev visionen
Vi började använda begreppet ”kommunen i fickan” som vision och angreppsätt för vårt arbete tillsammans med ett starkt fokus på nytta för målgrupp, ett utifrån och in perspektiv. Det är invånarens behov och perspektiv som kommer först, inte verksamhetens.
Nedan beskriver vi ett antal av de behov som identifierades exemplifierade i verkliga exempel:
- Notiser som guidar kan vara en notis i telefonen när du parkerar vid Norra berget, där du blir informerad om att getterna matas om 20 minuter samt att du kan se dagens schema genom ett klick. En annan guidande notis kan vara att sopbilen kommer imorgon, så se till att ställa ut soptunnan så att du inte missar det.
- Den senare notisen kan även ses som en proaktiv status. Andra typer av proaktivt stöd skulle kunna vara att bli påmind om att söka skolskjuts även i år, där allt redan är ifyllt då kommunen har den informationen sedan tidigare. Eller att du får en notis redan under hösten att kommunen planerar att gräva utanför din gata till sommaren.
- Rapportera en störning kan exempelvis bestå i att rapportera klotter i lekparken där dina barn leker eller att en lyktstolpe inte fungerar. För att göra det så ska du inte behöva leta efter rätt ställe att felanmäla bara för att det ska hamna rätt inom kommunens organisation. Det ska gå snabbt och enkelt, annars orkar de flesta inte göra en felanmälan - ta upp mobilen, ta en bild och skicka in. Så lätt ska det vara. Invånaren ska inte behöva bry sig om vem som tar emot felanmälningen, tekniken sköter om att den hamnar rätt, helt automagiskt.
- Ärendet om felanmälan ska du självklart kunna följa på samma ställe, direkt i appen och få återkoppling när det är åtgärdat med ett stort tack för din hjälp. Detta gäller även ärenden som rör ansökningar och anmälningar, självklart ska man kunna få notiser och status om händelser kring t ex ärendet som rör bygglov och ha direktkontakt med processen via appen.
I filmerna nedan kan du ta del av två användningsområden där appen Mitt Sundsvall kan vara en central del i kommunikationen med invånaren eller företagare.
I den första filmen får vi en inblick i hur vi kan förenkla för företagare i framtiden:
I den andra filmen får vi en inblick i hur Mitt Sundsvall skulle kunna vara gränssnittet mot den smarta staden:
Målbilden - Ta fram en lösning som kan användas av fler kommuner
För ungefär 10 år sedan ledde Sundsvalls kommun utvecklingen av en öppen e-tjänsteplattform som slutade i det som idag är känd som Open ePlatform Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. När vi lanserade den första versionen av Open ePlatform var vi totalt fem kommuner som körde den, då vi utvecklade den tillsammans med fyra andra kommuner i Västernorrland. Open ePlatform används idag av ca 160 kommuner runtom hela Sverige.
Baserat på denna erfarenhet utvecklades också Mitt Sundsvall, eller medborgarappen, i öppen källkod. Utvecklingen skedde tillsammans med en upphandlad leverantör som i avtalet också har ett uppdrag att verka för spridning av lösningen. Redan tidigt klev Härryda kommun med i plattformen och har lanserat Mitt Härryda Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Genom att samarbeta kan vi återanvända och öka nyttan av redan gjorda investeringar samt att kommuner gemensamt kan dela på utvecklingen framledes.
En modern digital infrastruktur är nyckeln till framgång
En app kommer inte att lösa något, inte utan de tekniska förutsättningarna som krävs för att realisera tjänster i den. Detta är en viktig del att ha med sig. Hur ser min organisations förmåga att tillgängliggöra data via API:er till appen ut egentligen?
Sundsvalls kommun hade inte rätt förutsättningar när vi startade resan, vi lyckades utveckla en del tjänster men de blev krångliga att förvalta och ändra när de behövde justeras. Idag utvecklar vi en modern och API-baserad digital infrastruktur vilket innebär att framgent så ska all data som används i Mitt Sundsvall tillhandahållas av API:er i vår API-infrastruktur.
På så vis kan vi löpande och över tid justera i bl a IT-system och processer internt i organisation utan att appen påverkas, då API:erna sköter en standardiserad åtkomst mot den data som behövs.
Detta lösningsmönster är också mycket viktigt inom IoT-lösningar, där utvecklar vi idag en modern IoT-infrastruktur som också kan tillhandahålla data via vår API-infrastruktur så att data från sensorer kan flöda rakt ut i appen. Oavsett om det är 10 eller 10 000 sensorer.
Utvecklingsplanen 2022-framåt
För 2022 har vi en grovplanering där vi tittar på följande tjänster för utveckling, alla delar är inte beslutade att genomföras utan bara att det sker någon form av utforskande kring den aktuella funktionen/området:
Min Bostad
- Se sin förbrukning av vatten, el och avfall
- Komplettera soptömning med batterier/lampor hämtas
- Komplettera när slamtömningsbilen kommer
Trafikstörningar
- Komplettera med olyckor från Trafikverkets API
- Möjliggöra för användaren att lägga in rutter de vill få notiser om hur deras resväg påverkas av trafikstörningar
Din busslinje
- Prenumerera på de busslinjer du vill se
- Se var bussen är i kartan via GPS
- Se avgång för dina busslinjer och om du hinner gå till närmsta busshållplats
Uppleva och göra
- Göra om 400 toppar till en ”uppleva och göra” med fler saker än friluftsliv
- Vad händer i Sundsvall
Medborgardialog och felanmälan
- Förbättra felanmälan samt upprätta helautomatiska integrerade flöden till berörda verksamheter
- Möjliggöra en mer aktiv medborgardialog inom kommunen, Mitt Sundsvall kan vara en kanal för sån kommunikation där Härryda exempelvis redan börjat utveckla viss funktion
Appen idag
Mitt Sundsvall finns idag att ladda hem på både App Store Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. och Google Play Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster., en ny version släpps i slutet av 2021 med ett förbättrat gränssnitt som bland annat har bättre tillgänglighet. Utöver det kommer en del uppdateringar i tjänster.
Bilder på Mitt Sundsvall
Nedan kan du ta del av en del bilder inifrån appen för att bilda dig en uppfattning om dess funktion.