Specifik digital kompetens behövs
Förutom en grundläggande generell digital kompentens kommer lärare att behöva en specifik digital kompetens när de nationella proven blir digitala. Skolverket kommer erbjuda kompetensutvecklingsstöd om specifik digital kompetens. Det är rektor och huvudmannen som ansvarar för att se till att skolpersonal får möjlighet till kompetensutveckling.
Här följer några exempel på kunskap som förväntas:
- kännedom om hur administrationen av proven sker digitalt och vad du som lärare behöver göra. I provtjänsten, som Skolverket tillhandahåller, hanteras alla delar som hör till ett digitalt nationellt prov. Det innebär inloggning, provgenomförande, bedömning och resultatrapportering.
- kunna använda och navigera i Skolverkets provtjänst med säkerhet, inklusive kunskap om vilka möjligheter till individanpassade inställningar som finns samt kunna använda ämnesspecifika funktioner så som exempelvis miniräknare och källhänvisningar.
- kunna använda monitoreringsvyn i provtjänsten. Det innebär att läraren övervakar provgenomförandet på den egna digitala enheten.
- ha kunskap om och erfarenhet av att ha använt Skolverkets demoprov tillsammans med eleverna före provtillfället, när detta finns tillgängligt. Syftet är att bli förtrogen med provtjänsten inför provgenomförandet.
- ha förståelse för vikten av att följa de föreskrifter och anvisningar som Skolverket kommer att ta fram, för att upprätthålla säkerhet och sekretess kring de digitala nationella proven. Digitala prov medför andra risker för spridning än prov i pappersform.
- vara insatt i de rutiner för teknisk support som sätts upp inför provgenomförandet.
Strategiska områden
Publicerad: