Myndighetsregler är ett stort hinder för tillväxt
Problemet för företagaren är inte brist på information utan snarare tvärt om. För den som inte är van vid myndighetsprocesser kan informationen vara svår att förstå, förändringar i krav och riktlinjer för tillstånd sker ständigt och det kan vara lätt att missa något viktigt som riskerar belasta företaget i både tid och pengar.
I nationella företagsundersökningar toppar just myndighetsregler listan på hinder för företagens tillväxt. Bara kompetensförsörjning anses vara ett ännu större hinder.
En väg in för företag genom Företagscenter
I Sundsvall har kommunens Näringslivsbolag tagit initiativ till ”en väg in” för att samla all relevant information till företag på ett ställe och erbjuda nya värdeskapande tjänster för att förenkla företagandet. Företagscenter vänder sig i första hand till små och medelstora företag som vill starta, utveckla och etablera sig i Sundsvall.
Företagscenters roll
- En väg in för företag
- Lätt att hitta
- Lätt att göra rätt
- Företagarens perspektiv
- Tillhandahålla företagstjänster
- Stödja vid ärenden i kommunkoncernen
- Stödja vid samordning av olika ärenden i och utanför kommunkoncernen
En innovationsprocess har lett till en första version
En första version av Foretagscentersundsvall.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. är ett resultat av en innovationsprocess med deltagande kommunala verksamheter, näringslivsbolaget och ett 15-tal företag. Det är företagens perspektiv som gäller i prioriteringar och formuleringar av värdeerbjudanden. Det kan tyckas självklart, men det har visat sig vara mycket svårare än vi trott, att på riktigt ha ett utifrån-och-in-perspektiv. Det är något som vi ständigt behöver påminna oss om.
Företagscenter, som kan ses som en tjänst i sig, samlar all information som riktar sig till företag på ett för företagen strukturerat och tillgängligt sätt. Företagscenter ambition är att samla och samordna de olika myndighetsprocesserna och kontakterna med kommunen som helhet. Här finns rådgivning och stöd från start till mål. De mest använda e-tjänsterna har prioriterats, men vi kommer löpande fylla på med nya tjänster.
Utveckling och lanseringar sker löpande
Det digitala företagscentret är inte en fullt färdig lösning med alla funktioner klara. Lanseringar sker istället löpande, där nya funktioner och möjligheter introduceras allt eftersom, vilket innebär att vi kan komma framåt snabbare. Det innebär även att vi bättre kan säkerställa att funktionerna uppfyller företagarnas behov genom en kontinuerlig dialog.
En effektivare myndighetshantering innebär också att respektive e-tjänst behöver utvecklas så att den anpassas till företagens behov. Företagens tid är värdefull! Snabba återkopplingsloopar och förutsägbarhet är viktigt för effektivitet. Företagen vill veta var ärendet är i handläggningsprocessen, vad de kan göra för att inte tappa tid och man vill veta hur lång tid de olika momenten tar för sin egen planering. De guider och e-tjänster som finns idag har därför förbättringspotential.
Fokus på mina sidor för företag
Just nu pågår test av det vi kallar företagarens ”Mina sidor”. Genom att logga in med bank-id kan företagaren få en översikt som innehåller företagets alla pågående och beslutade ärenden hos kommunen. Företagarna vill så klart få en samlad bild över alla ärenden oavsett om de beslutas av en nationell myndighet eller kommun, men det är idag inte tekniskt genomförbart.
Dialog förs med Verksamt.se, Tillväxtverket, Bolagsverket, Skatteverket med flera för att bidra till en nationell infrastruktur och process som bygger på kundens behov av effektivitet. Sundsvalls kommuns inställning är att bidra nationellt som testarena och samarbetspartner för att effektivisera och skapa mervärden i företagens myndighetskontakter.
Befintliga system ett hinder i utvecklingen
För att möjliggöra en mina sidor-funktion som motsvarar företagarnas behov så krävs tillgång till data från kommunens olika verksamheter, vad är exempelvis status på ett ärende? Här har vi identifierat en stor utmaning i arbetet, och det är de befintliga IT-system som finns i våra verksamheter som låser omvärlden ute.
De system som finns håller inte måttet och där vill vi långsiktigt skapa helt nya handläggningssystem för att få till ett sammanhållet arbetssätt, språk, rutiner och processer. Logiken i de olika systemen skiljer sig för mycket från varandra. Tillfälliga integrationer fungerar dåligt och ofta saknas förutsättningar helt att möjliggöra digital återkoppling, status med mera till företagen. Arbetet är ytterligare en bekräftelse om systemfelet inom kommunsektorn.
Hur vill vi att det ser ut i framtiden?
Men om vi lyckas utveckla digitala tjänster och processer som förenklar för företagare och minskar administration inom verksamhet, hur skulle det kunna se ut? I nedanstående film exemplifierar vi en visionsbild ur ett företagsperspektiv, kanske kommer inte framtiden fungera exakt som i filmen men det är åt detta håll vi behöver gå.
Kontakt
Är du nyfiken på att veta mer om Företagscenter? Kontakta då gärna innovationsledaren Eva-Marie Blusi Tyberg eller VD för Näringslivsbolaget Eva Nyh-Hederberg.
Strategiska områden
Publicerad: