Bakgrund
Intranät är en viktig plattform för intern kommunikation och samarbete. Trots dess potential kämpar många organisationer, inklusive Sundsvalls kommun, med att maximera nyttan. I vår kommunkoncern har vi utmaningar med att lätt hitta och komma åt relevant information. Det tar ofta många klick och moment, vilket leder till en inte helt optimal användarupplevelse.
Mot denna bakgrund har vi valt att testa en AI-först-strategi där vi arbetar utefter hypotesen att om interaktionen i första hand nyttjar AI, så kommer vi snabbare kunna svara upp till den uppgift som besökaren av intranätet har.
Hur
Vi kommer att läsa in hela vårt intranät och eventuellt fler källor till vår AI-plattform Intric. På denna plattform bygger vi AI-tillämpningar som ska kunna svara på besökarens frågor oavsett vad det rör, så länge informationen finns på intranätet eller i de källor vi läser in.
Genom AI ska vi kunna besvara användarens frågor direkt, utan att denne ska behöva navigera till olika undersidor. Alternativt förser AI användaren med en direkt instruktion för hur denne löser sin uppgift.
Utöver den praktiska tillämpningen avser vi testa att använda AI för att analysera hur väl AI svarar på de uppgifter den får. Så att vi kan få en ständig förbättringsloop så att ansvariga för intranätet får rätt förutsättningar att både övervaka AI-tillämpningen men även förbättra den.
För att detta ska bli verklighet, genomför vi följande steg:
- Insamling och bearbetning av data: Vi samlar in data från intranätet samt andra relevanta källor för att skapa en omfattande databas.
- Utveckling av AI-tillämpningar: Vi bygger och tränar AI-modeller på plattformen Intric för att kunna svara på frågor och ge riktade instruktioner.
- En målgruppsanpassad interaktionsdesign: Vi arbetar fram och testar olika former av interaktionsmönster för hur en medarbetare interagerar med intranätet med stöd av AI.
- Kontinuerlig förbättring och anpassning: Vi övervakar och justerar AI:s prestanda baserat på användarfeedback och förändringar i informationsbehov.
Nytta
De nyttor vi avser att skapa med vår AI-först-strategi är betydande och omfattar flera områden:
- Ökad produktivitet: Genom att förenkla åtkomst till information kan medarbetarna fokusera på värdeskapande arbetsuppgifter.
- Förbättrad användarupplevelse: Ett snabbare och enklare stöd i vardagen för alla medarbetare
- Högre engagemang: Ett snabbt och relevant stöd i vardagen ökar medarbetarnas engagemang och användning
- Ökad säkerhet: Genom att tillgängliggöra korrekt information på ett enklare och snabbare sätt ökar användningen av regler, riktlinjer och andra styrdokument i koncernen
Genom att testa en AI-först-strategi för vårt intranät, skapar Sundsvalls kommun en mer dynamisk, effektiv och engagerande arbetsmiljö.
Kontakt
Har du frågor kring arbetet får du gärna ta kontakt med oss via digitalisering@sundsvall.se.
Strategiska områden
Publicerad: