Utmaning
Frågor som rör fakturor är fortfarande en av de absolut mest vanliga frågorna till Sundsvall Elnäts kundservice, samtidigt beräknas dessa frågor öka när införandet av effekt-tariffer införs även hos Sundsvall Elnät. Att svara på dessa frågor är en relativt monoton uppgift, det handlar om att kolla på aktuell faktura och ge svar på frågan vilket gör att det bör vara en god kandidat för att kunna automatisera.
Målbild
Målbilden är att kunden till Sundsvall Elnät i första läget kan logga in på mina sidor och se alla sina fakturor samt använda AI för att ställa frågor kring dom, i nästa läge skall processen kunna starta direkt från den publika chatten på Sundsvall Elnäts hemsida där AI-assistenten helt enkelt begär en inloggning med BankID för att kunna svara.
AI ska kunna svara på samtliga frågor, oavsett om det rör belopp, vad de olika delarna i fakturan betyder osv.
Lösningen
Lösningen som är implementerad bygger på en samverkan mellan flera komponenter;
- Verksamhetssystem
Verksamhetssystemet som genererar och är master för alla fakturor. - Datalager
Koncernens centrala datalager som innehåller data om alla aktuella fakturor i ett standardiserat format. - API Gateway/mikrotjänst
API-infrastrukturen som kan hämta fakturor från datalagret kopplade till en individ eller ett företag. - AI-plattformen Eneo
AI-infrastruktur som tillhandahåller AI-modeller för att kunna svara på frågor om en individs eller företags fakturor. - Mina sidor/hemsida
Gränssnittet som invånaren eller företagaren använder för att ställa sina frågor och se svar.
Övergripande lösningsarkitektur
Nedan visas en övergripande lösningsarkitektur.

Återanvändbarhet
Lösningen som helhet bygger på ett återanvändningsbart lösningsmönster, vilket innebär att samma grund kan användas inom vilken verksamhetsprocess som helst som innehåller personligt kopplad data i hela kommunkoncernen.
Detta innebär att när denna lösning är 100% verifierad och testad så kan den användas för att svara på frågor kring allt från bygglov till vattenförbrukning.
Nytta
Målet med lösningen
- Ökad service och transparens - Kunna svara på personliga ärendet dygnet runt
- Effektivitet - Minskat antal frågor till kundservice-funktioner
- Även i förebyggande syfte inför kommande regler kring effekt-tariffer
Kontakt
För frågor kring arbetet och lösningen, kontakta digitalisering@sundsvall.se.
Strategiska områden
Publicerad: