Sensorer som även kan varna vid misstänkta fel
Sensorn som testas kan inte bara leverera data om vattenförbrukning i realtid utan även larma om exempelvis läckage och frostrisk. Förutom att kunden kan debiteras utifrån deras faktiska förbrukning så kan MittSverige Vatten & Avfall också se när avvikande förbrukning sker. Just det hände i pilotprojektet där en deltagare hade fyllt sin pool och MittSverige Vatten & avfall kontaktade kunden för att kontrollera att det inte var något läckage.
- Om nuvarande pilotprojekt blir framgångsrikt så är målsättningen att ersätta analoga vattenmätare med drygt 20 000 smarta vattenmätare. Säger Magnus Wikström, enhetschef Metod & System, MittSverige Vatten & Avfall
Det krävs en teknisk infrastruktur som går att skala upp
Sensorerna kommunicerar under detta första test via LPWAN och använder Servanets LoRa-nätverk, i framtiden kommer även Narrowband via mobilnät testas där det inte finns LoRa-täckning. Sensorerna håller för närvarande även på att flyttas till Sundsvalls kommuns IoT-plattform Diwise som är utvecklad i öppen källkod och en del av kommunkoncernens gemensamma digitala infrastruktur.
En av fördelarna med IoT-plattformen är att den bland annat följer Fiware standard som gör det lätt att kommunicera mellan olika system, plattformar och organisationer. IoT-plattformen ger oss den infrastruktur som krävs för en utveckling inom smarta städer som även går att skala upp från ett mindre antal sensorer till tiotusentals.
Att just skala upp lösningar är en av de generella utmaningarna inom IoT-området, det pågår väldigt många tester och det är lätt att testa sensorer. Men om vi ska gå från test till en verklighet med tiotusentals sensorer med allt från driftsäkerhet till god datatillgång och möjlighet att dela samt utbyta data med andra parter så krävs det en teknisk infrastruktur som stöttar det.
Delning av sensordata gör livet enklare
För oss på Sundsvalls kommun är öppenhet viktigt, detta gäller även data från sensorer. I framtiden kanske inte MittSverige Vatten & Avfall behöver kontakta medborgaren vid misstänkta fel, det kan vara ett av många sätt att kommunicera.
Kanske kan medborgaren få en notis i kommunens app Mitt Sundsvall Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. om att det just nu är en avvikande vattenförbrukning. Så att denne kan undersöka om det är ett fel, samt enkelt återkoppla direkt i appen till MittSverige Vatten & Avfall om det inte var något fel.
I samma app kan medborgaren kanske även se sin aktuella förbrukning av både el, vatten, avfall och annan likvärdig information. När vi når dit, ja då har medborgaren kommunen i fickan.
Kontakt
Är du nyfiken att veta mer om smarta vattenmätare kan du kontakta Magnus Wikström och är du nyfiken på framtidens infrastruktur för IoT-området samt vår IoT-plattform kan du kontakta Markus Flyborg.
Du kan även ta del av en artikel i tidningen Byggplats Sundsvall Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. där man skrivit om arbetet samt läsa mer på msva.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Strategiska områden
Publicerad: