AI inom kommunsektorn - Möjlighet eller omöjlighet?
Att det finns en stor potential i användandet av AI inom den offentliga sektorn är det nog ingen tvekan om, enligt en analys av DIGG Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. finns en årlig potential om 140 miljarder i offentlig sektor. Så det är bara att köra, eller?
Vi vet idag hur teknologier inom AI-området kan stötta oss i allt från att tidigt identifiera utmaningar i läsförmåga till att agera proaktivt i vården av de äldre. Och mycket däremellan.
Men en sak som det pratas oerhört lite om är förutsättningarna att använda AI inom kommunsektorn, det kanske inte är en tillfällighet att appliceringen av AI idag sker främst inom det privata och i större statliga myndigheter?
Data är grunden till AI – Vart finns vår data?
AI är ett brett begrepp i grunden, det involverar flertalet olika teknologier och metoder så som Machine Learning och Natural Language Processing. Men i de flesta fall så är det tillgången till data som är avgörande för att både träna ett AI, och för att kunna applicera ett AI.
Och det är just tillgången till data som är kommuners stora utmaning. Vi har tidigare skrivit om ett systemfel inom kommunsektorn, där 290 kommuners digitala utveckling i mångt och mycket styrs av ett antal systemleverantörer med ett mycket begränsade digitalt arv.
Data är normalt inlåst eller begränsat i ett system som är specifikt för ett verksamhetsområde, t ex utbildning eller bygglov. Inom respektive verksamhetsområde finns det normalt 2-3 systemleverantörer där alla har mer eller mindre samma inlåsningsfaktor.
Anledningen till att data är låst eller begränsat i system beror normalt på:
- Teknisk inlåsning där data inte finns tillgängligt via ändamålsenliga och standardiserade tekniska gränssnitt
- Att leverantören äger det data som finns i systemet och inte verksamheten
- Avsaknad av struktur och standardisering där data är svår att förstå och använda pga obskyra modeller och beskrivningar som inte går att relatera till eller koppla till annan verksamhetsdata
Dessa inlåsningseffekter, tillsammans med att data är utspritt på så många platser att det inte blir någon volym av data att arbeta med, resulterar i att det inte finns data för att träna AI.
Är det bara att glömma AI?
Nej, självklart inte. Som tur är så finns det lösningar på marknaden som nyttjar AI-området på ett sätt där många parter hjälpts åt genom åren att bygga upp tillräckligt mycket data för att lära ett AI att vara ett bra stöd. Denna typ av tjänster är användbara även i de minsta kommunerna.
Det finns en risk för inlåsningseffekter pga uppbyggd kunskap
En utmaning med den typ av mer nyckelfärdiga lösningar kan dock vara att enskilda aktörer istället får monopol på kunskap. Hur ska t ex en aktör med 50% sämre AI någonsin komma in på marknaden när en annan aktör hunnit träna sitt AI i flera år?
Dessa tjänster skapar en låg tröskel för att använda AI, men kan bidra till kunskapsinlåsning över tid med proprietära modeller och algoritmer. Hur påverkar det konkurrens, rättssäkerhet och demokrati över tid? Kommer det att skapas algoritm och kunskapsmonopol på marknaden i framtiden? Istället för den mono- och oligopolsituation IT-system befinner sig i idag, blir det en motsvarighet med AI-lösningar där konkurrens uppstår pga att kunskapen som byggs upp inom ett AI ägs av en aktör?
Vi behöver med andra ord fortsätta att skapa förutsättningar för att använda AI och inte bara luta oss tillbaka mot ”nyckelfärdiga AI-lösningar”. Och om data är grunden, låt oss då fokusera på data som en strategisk och kritisk resurs.
Annars sitter vi med ett helt nytt beroende som är snarlikt dagens beroende till systemleverantörer, bara att då är det uppbyggd kunskap i AI-lösningar (modeller, algoritmer m.m) som är den nya inlåsningsmekanismen.
Vad behöver vi göra för att skapa bättre förutsättningar?
Kommunsektorn behöver påbörja en transformation av vår digitala infrastruktur, på lokal, regional och nationell nivå. I transformationen behöver vi fokusera på att;
- Vi äger och har kontroll över vårt data
- Vi använder öppna standarder och modeller
- Vi utvecklar en öppen interoperabilitet mellan system och processer
- Vi utvecklar öppna lösningar som är delningsbara
- Vi tar fram öppna modeller och algoritmer med full transparens och insyn
- Vi vågar samarbeta - även över organisationsgränser
Om vi utvecklar utefter dessa principer skapar vi inte bara förutsättningar för att tillgodogöra oss nyttorna ur teknikens och AI:s möjligheter framåt, utan vi skapar också delningsbara lösningar som är transparenta med fyll insyn ner i varje beslut.
Med andra ord bidrar vi med ökad rättssäkerhet och demokrati som en effekt av en digital infrastruktur som tillåter det offentliga att släppa skaparkraften fri och fokusera på att skapa ett värde för de vi finns till för.
Men någonstans måste vi också tidigt adressera delad kunskap i AI-lösningar, kan vi dela modeller, algoritmer m.m? Vi är 290 kommuner med snarlikt behov, vi bör också därmed kunna dela på uppbygd kunskap i AI-lösningar i framtiden.
Kontakt och frågor
Kontakta oss gärna via diggin@sundsvall.se.
Strategiska områden
Publicerad: