Julkalender 2021
Att dela mellan kommuner är något som Sundsvalls kommun tror på, vi är 290 kommuner med i grundläggande samma uppdrag där alla försöker tillgodogöra sig nyttorna ur digitaliseringen på ett eller annat sätt.
Och om nu någon tid på året andas delande så är det väl julen. Så fram till tomten kommer på besök kommer vi därför göra det vi kan för att dela med oss i form av en julkalender. I julkalendern kommer du att finna allt från erfarenheter från vår vardag i verksamheten till öppen källkod och annat spännande som vi tror kan skapa nytta även för andra kommuner.
Första december är här och nu är det bara 24 dagar kvar tills tomten knackar på dörren. I år firar vi lite extra genom att dela 24 spännande saker från Sundsvalls kommuns digitaliseringsresa i vår version av en julkalender. Så när vissa får en chokladbit i sin kalender så kan du luta dig tillbaka och förhoppningsvis bredda digitaliseringssinnet ända fram till att Kalle anka och hans vänner syns i TV-rutan.
Vi börjar kalendern med ett inlägg om öppenhet, vi gör kalendern i andan om öppenhet, men varför är det så viktigt med öppenhet inom den offentliga sektorn och kanske särskilt inom kommunsektorn?
Kartor och geodata, en så viktig förutsättning för den digitala utvecklingen. Vi ska låta det vara osagt om jultomten använder just Sundsvalls kommuns kartor när det ska navigeras i vårt närområde, men det hindrar inte dig från att upptäcka allt som finns där!
Oavsett om du behöver data för att förstå potentialen för solenergi för just ditt hus, eller om du vill se hur stadsutvecklingen i Sundsvall sett ut sedan 1960 så finns det någon spännande karta just för dig på https://karta.sundsvall.se/ Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Kartplattformen heter OrigoMap och utvecklas naturligtvis i öppen källkod i en samverkan mellan 16 kommuner. Är du nyfiken på källkoden så är det bara ta en titt i dess Github: https://github.com/origo-map/origo Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Länk: https://karta.sundsvall.se/ Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Under den tredje luckan i Sundsvalls kommuns julkalender med fokus på digital utveckling hittar vi något av mer teknisk karaktär. Men backa inte för det bara för att du inte är tekniker, för det här med API:er, det behöver faktiskt alla som jobbar med digitalisering förstå på en eller annan nivå.
Den digitala infrastrukturen är det morgondagens välfärd bygger på, men idag utvecklas det mesta i form av klassiska stuprör. Det är stora system som gärna ska bli ännu större genom att klumpas ihop och det brukar inte sluta i framgångssagor.
I Sundsvall utvecklar vi morgondagens digitala infrastruktur, som istället bygger på API:er. Vi utvecklar generella lösningar och återanvändbarhet, inte för att det är häftigt, utan för att det är nödvändigt.
Till denna dag har vi publicerat information om vår API-infrastruktur samt våra nuvarande komponenter.
Det är lördag och kanske står du inför lite julpyssel och pyntning hemma. Eller är det kanske just under denna helg som framtida tankar om ett hemmaprojekt sätter igång, kanske har du börjat planera inför våren och sommaren redan?
Många söker kanske bara bygglov en gång i livet, det kan därför vara mycket utmanande att gå igenom den processen. Det är många regler man förväntas ha koll på.
För att förenkla för de som sällan söker bygglov samt för att minska behovet av kompletteringar så har Sundsvalls kommuns bygglovsavdelning tagit fram en digital guide som kan användas innan man gör sin ansökan eller anmälan.
Idag kan du läsa mer om bakgrunden till guiden och naturligtvis även testa den.
Det andra ljuset har nyss tänts och söndagskaffet ryker bredvid, vad passar då bättre än att snegla på ett API? Sundsvalls kommun har nu publicerat våra första öppna API:er. Det kommer bli fler framåt, för det här är vårt nya sätt att bygga alla våra tjänster. Utgå från API först som vi själva nyttjar i vår egen infrastruktur, men då kan vi också lika gärna öppna det och tillgängliggöra det för fler.
Men så länge kan du läsa om de första öppna API:erna här. Och skulle du ha missat den tidigare luckan där vi berättade om hur vi bygger gemensamma komponenter och API:er så kan du alltid ta del av det här.
Dagen inleds med en resa in i Vuxenutbildningens värld, rättare sagt in i Sundsvalls kommuns vuxenutbildning och en berättelse om arbetet med att digitalisera betygen, eller betygskatalogerna.
Hanteringen av betyg innebär en administrativ börda, inte bara vid betygssättning utan även över tid då begärande av en betygskopia är att av de vanligaste ärendena mot kommuner. Samtidigt är det ett område där lagstiftningen kanske inte riktigt hängt med, där det existerar krav på pappershantering.
Men Sundsvalls kommuns Vuxenutbildning har nu utvecklat området där de försöker dra nytta av den lagstiftning som existerar inom just sitt verksamhetsområde så långt det går.
Vad säger ni, känner ni till andra Vuxenutbildningar som digitaliserat betygskatalogerna och uppnått en digital kedja ända till e-arkiv? Tipsa oss gärna isf, ni når oss alltid på diggin@sundsvall.se.
Är det lätt att vara företagare i Sundsvall och Sverige idag? Nja, det upplever i varje fall inte de företagare vi har dialog med inom innovationsprocessen ”Företagscenter”. Vi har inte kunnat intervjua tomten då han varit svår att nå men vi har däremot träffat många andra företagare.
Under dagens lucka får du därför en inblick i företagares vardag och hur vi med digitala tjänster som fokuserar på företagaren avser att förenkla i framtiden. Kan vi förenkla för företagarna med en väg in?
Näringslivsbolaget i Sundsvall har lanserat en första version av Företagscenter, men visionen ligger mycket längre fram än det som finns där idag. I detta inlägg kan du läsa mer om bakgrunden, utmaningarna, vad som görs och ta del av en film som exemplifierar både problembild och framtidsvision.
Lucka nr 7 hade ett fokus på företagare, vad lucka nr 8 har att gömma får du vänta med tills imorgon men vill du se tidigare luckor i Sundsvalls kommuns julkalender för digital utveckling så tar du bara en sväng in på https://utveckling.sundsvall.se/jul Länk till annan webbplats.!
Hur tomtens kompetensförsörjning till tomteverkstan ser ut kan vi bara spekulera i. Men Sundsvalls kommun och övriga kommuner i Västernorrland har i varje fall en stor utmaning, en utmaning som delas med alla regioner och län i Sverige. Hur säkerställer vi en långsiktigt hållbar kompetensförsörjning?
Som en del i att hantera dessa utmaningar skapar vi kommuner i Västernorrland vad vi kallar "ett samlat utbildningsutbud". Vi kommer att skapa en digital plattform där invånare och arbetsgivare kan få en överblick över samtliga yrkesutbildningar som finns tillgängliga i Västernorrland. En digital plats där man både kan söka utbildningar och få aktivt stöd i vägledning och val, vilka yrken behövs framåt och vilka utbildningar leder mig åt det hållet? En plattform där både individen och arbetsgivaren får viktiga verktyg för sin kompetensutveckling.
Samtidigt kommer vi att skapa ett gemensamt analys- och planeringsverktyg för utbildningsanordnare i Västernorrland, ett verktyg som kan användas för att analysera dagens totala utbildningsutbud i Västernorrland för att löpande kunna anpassa det utifrån de behov som finns i samhället.
Ta en titt in på sidan om arbetet och ta del av utmaningen, vad vi avser att göra samt vart vi är idag.
Känner du att det kan vara krångligt och bökigt att läsa av din vattenmätare? Ibland blir det även en tråkig överraskning rent ekonomiskt när din årliga förbrukning visade sig vara högre än den beräknade. Snart kan det vara ett minne blott. I Sundsvallsregionen testas just nu 82 st fjärravlästa smarta vattenmätare vilket kommer förenkla vardagen för både medborgare samt Mitt Sverige Vatten & Avfall.
Under dagens lucka får vi en inblick i arbetet att testa smarta vattenmätare, samt en tjuvtitt i hur vi bygger en IoT-infrastruktur som tillåter oss att skala upp användningen av sensorer. För visst testar många kommuner och städer sensorer på löpande band, smarta staden har vi pratat om länge. Men hur går vi från test av enstaka sensorer till drift av tiotusentals sensorer där data även tillgänggörs för analyser samt vidareanvändning och inte enbart för upprätthållande av en tjänst.
Kanske kommer det att komma lite mer information om just denna IoT-infrastruktur och hur vi avser att skala upp användningen av sensorer framåt i en framtida lucka, men så länge får du ta inspiration från MittSverige Vatten & Avfalls fina arbete.
Under dagens lucka får du färdas in i framtiden i poddformat, året är 2034 och vi får följa en fiktiv berättelse om en framtid som genomsyras av spännande innovationer och ny teknik. Men även en framtid där klimatförändringarna är en realitet och påverkar vår vardag. Hoppa in i podden och ta del av en bild om hur livet skulle kunna se ut 2034.
I podden får du även höra Magnus Ydmark, Linnea Mothander, Eva-Marie Blusi Tyberg och mig själv resonera kring berättelsen och den framtidsbild som utmålas.
Podden "En berättelse från framtiden" har tagits fram av Sundsvalls kommun tillsammans med framtidspodden Killander & Björk. Podden är framtagen inom projektet "Minskad klimatpåverkan", ett projekt som leds av Linnea Mothander och som bland annat ska ta fram förslag på en klimat- och energiplan för kommunen.
Ta del av podden här. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Under bara det senaste decenniet har det skett stora framsteg inom hälsa, vård och omsorg. Ny teknik, nya mediciner och behandlingsmetoder gör att vi idag lever längre och mår bättre. Det är fantastiska framsteg, men det ställer nya krav. Idag behöver vi mer hälsofrämjande, förebyggande och proaktiva insatser.
Här kommer digital god nära vård in, en del i omställningen till en nära vård att är ta tillvara på teknikens möjligheter så att vi kan ha en vård som är nära, oavsett hur långt ifrån man är rent geografiskt. En vård som tar in varje persons unika behov och förutsättningar och anpassar efter det.
Under dagens lucka får du en inblick i Sundsvalls kommuns arbete kring en digital god nära vård, som är ett tätt samarbete med Region Västernorrland.
Länk: Hemmet - Platsen för framtidens hälsa, vård och omsorg med stöd av digitala tjänster
Den smarta staden jobbar många med, med all rätta, det handlar om teknik som både kan förenkla vardagen för invånare samt möjliggöra en mer hållbar utveckling och förvaltning av staden. Men Sundsvalls kommun har likt många andra kommuner ofta hamnat i ”pilot- och test-träsket” inom detta område. Sensorer och IoT-lösningar testas, men det är inte möjligt att skala upp från enstaka till tiotusentals sensorer.
Under senare år har Sundsvalls kommun deltagit i olika projekt som bland annat lett fram till en skalbar IoT-infrastruktur, vi har verksamheter som har visioner om uppskalning och den senaste veckan tog vi de första stegen mot en systematiskt förvaltning och livscykelhantering inom området.
Så under dagens lucka får du både en inblick i vad vi tror krävs för att möjliggöra den smarta staden på riktigt, våra förutsättningar kring IoT-infrastruktur samt våra planer framåt.
Se på vår tröskel står, famnen med öppen kod... Det är redan lucia och vi från Sundsvalls kommun önskar er alla en riktigt fin sådan. Och när jag tänker på lucia så tänker jag på att dela, att skänka ljus till varandra och vad passar då bättre än att vi delar med oss vad vi använder för öppen källkod.
Vi har redan tidigare i kalendern lyft öppna lösningar som våra kartor, vår API-infrastruktur och vår IoT-infrastruktur. Nu har vi börjat samla ett register över de öppna lösningar vi använder som helhet på denna sida. Här hittar du vilka lösningar vi använder, för vad vi använder dom och länkar för mer information.
Så njut nu av lucia och kanske en lussebulle eller två, sedan när kvällen nalkas kanske det passar med en stund av förkovrande kring öppna lösningar. Och i delningens anda, skriv gärna en kommentar över vilka öppna lösningar ni använder i er organisation?
Visst är Julstämningen hög, igår var vi alla på ett givmilt humör när lucia kom på besök med öppen kod. Men allt kan ju inte heller vara bra hela tiden, vi måste även våga lyfta fram sådant som inte fungerar så bra.
Så idag, 10 dagar från jul, med viss risk för att vi drar ned stämningen lite... Så vill vi lyfta fram en artikel om systemfelet i kommunsektorn. Detta är ingen ny artikel, och det är varken första eller sista gången vi tar upp det. Men vi måste tala om det löpande. I artikeln beskriver vi det systemfel som vi ser finns inom kommunsektorn och som styr kommunerna i vår utvecklingstakt.
Ett systemfel som hindrar i varje fall Sundsvalls kommun dagligen i vår utveckling, det kan handla om mycket enkla integrationsprojekt som tar 6 månader i kalendertid för att ens komma igenom ett första steg. Eller inlåsning av data som gör att vi inte kan göra de analyser som krävs. Saker som 2021 borde vara en självklarhet, att vi använder det digitala för att förenkla och förbättra.
De som i slutändan får ta konsekvenserna av dessa brister är våra invånare och företagare, som inte kan få helt digital och i hög grad automatiserad service. Fastän dom borde kunna förvänta sig det.
API, det är något du säkert hört nämnas både en eller två gånger den senaste tiden. Jobbar du i Sundsvalls kommun har du kanske stött på det i vår gemensamma digitaliseringsresa, där vi utvecklar morgondagens API-baserade digitala infrastruktur. Men API:er har ju även varit i ropet i allt från nationella gemensamma tjänster från DIGG till vissa uppmärksammade händelser kring skolplattformar.
Men vad är då ett API? Det är inte konstigt att inte alla har full koll på det, det är ju i grunden en teknisk sak som programmerare och tekniker jobbar med. Så känn inte att du är ensam om att inte förstå det fullt ut, det är snarare fullt logiskt.
Samtidigt är API:er en viktig förmåga att förstå, då API:er med största sannolikhet kommer vara ett avgörande stöd i utvecklingen av just din verksamhet. Och om det är en avgörande del för verksamhetens förmåga att utveckla sina processer och arbetssätt, då är det nog också något som det är rätt bra att ha koll på. Inte i detalj, det överlåter vi till specialisterna, men på övergripande nivå. Och kanske framförallt kring frågan; vilket värde kan det ge mig och min verksamhet?
Sundsvalls kommun är finalister i Sveriges digitaliseringskommun Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster., men varför är vi det? Vi kan naturligtvis bara spekulera i frågan. Men under dagens lucka så tillåter vi oss själva att beskriva varför vi själva tror att vi är finalister.
Vår beskrivning utgår också från de perspektiv som vi anser är viktiga att prata om när vi pratar digitaliseringen inom kommunsektorn på den nationella nivån; Evidensbaserad styrning, en möjliggörande digital infrastruktur, öppenhet och delande samt arbetssätt och förhållningssätt som möjliggör en bredare förändringsresa.
Hur det än går i tävlingen så har vi nått det som var vår avsikt i deltagandet, att använda tävlingen som en megafon för att adressera frågor som vi inte anser får tillräckligt mycket fokus när vi pratar digitalisering på den nationella arenan. Med fokus på de verkliga förutsättningarna som finns i kommuner att bedriva en långsiktigt hållbar digital utveckling, en utveckling som möjliggör en framtida likvärdighet till digital service och välfärd oavsett var du bor.
Länk: Varför är Sundsvalls kommun finalister i Sveriges digitaliseringskommun?
Skadade tomtens släde en lyktstolpe under inflygningen? Upp med appen och felanmäl. Inte ska du förargna dig över tomtens slarviga inkörning under julaftonsmorgonen, både han och renarna börjar ju bli till åren. Men om det händer ska kommunen finnas att nå, direkt i fickan.
Kommunen i fickan blev visionen för det som i början kallades för en "medborgarapp", allt började som en motion från politiken om att erbjuda tillgång till kommunens tjänster och service via en app och efter medborgardialioger och utforskande så landade det till slut i Mitt Sundsvall.
Under dagens lucka berättar vi kring appen Mitt Sundsvall, som bland annat påminner vilsna själar som en själv om när det är dags att ta ut soptunnan. Men vad mer kommer den kunna göra i framtiden, vad är potentialen i en sådan här app? Samt kanske viktigast, vad ska den inte göra?
Utvecklingen av appen utgick även från målbilden att den ska kunna delas till fler kommuner, där Härryda kommun var modiga och tidiga in. Blir det fler framåt?
Vi tror på att göra tillsammans. Digitaliseringen är inte en IT-fråga, men det är inte heller enbart en verksamhetsfråga. Det är en gemensam fråga. Om vi ska kunna tillgodogöra oss nyttorna ur digitaliseringen så är vi övertygade om att vi behöver jobba tillsammans.
Vi är övertygade om att vi ökar vår digitala förmåga bäst genom att börja göra, genom att träna på att utveckla. Men för att känna tillräckligt mod för att snöra på sig skorna och hoppa in på planen så krävs tillit och trygghet. Där hjälper våra förhållningssätt oss att stötta varandra och ge den trygghet och tillit som krävs för att sätta igång.
Våra förhållningssätt är därför kärnan i allt vi gör;
- Vi sänker trösklarna för utveckling genom att sänka trösklarna för varandra.
- Vi krokar arm och jobbar tillsammans, det är våra kompetenser och bakgrunder tillsammans som är vår styrka.
- Vi måste våga experimentera, visst kommer vi då även misslyckas men låt oss göra det snabbt och lära av det.
- Vi måste bygga på varandras resonemang, det finns inga dåliga idéer, genom det stärker vi varandra och skapar en ökad inkludering i utvecklingen.
- Vi är öppna och transparenta, vi både delar med oss och gör transparenta och demokratiska lösningar.
- Samtidigt har vi alltid nyttan i fokus, vilken nytta ämnar vi att skapa i just detta initiativ? Det får aldrig tappas, det handlar om invånaren eller företagarens perspektiv som måste finnas i utvecklingen.
Så under dagens lucka kan du ta del av våra förhållningssätt men även den metodik som vi använder i utvecklingen, den som vi kallar "Från det lilla till det stora". För det handlar inte om att göra ett projekt, utan det handlar om att bygga en förmåga att driva på en ständig utveckling av verksamhet med stöd av det digitala.
Länk: Våra förhållningssätt samt Från det lilla till det stora
Hur man jobbar med en hållbar kompetensutveckling i tomteverkstan vet vi inte riktigt idag, men de borde i teorin ha liknande behov som de flesta organisationer och företag. De har ju lyckats leverera varje jul under rätt lång tid.
För att jobba med kompetensutveckling på ett långsiktigt och ändamålsenligt sätt så behövs ofta någon form av tekniskt stöd i processen. De flesta IT-stöd riktar dock in sig på någon specifik del, få täcker allt från pre-boarding till off-boarding till kompetensanalyser och lite till.
Nu testar vi en hypotes om att realisera en kompetensplattform helt i öppen källkod som stöttar samtliga processer inom området. Målet är att stödet ska kunna ske sömlöst i organisationen, något som bara fungerar som en helhet. Oavsett om det rör dokumenterad kunskap för att kunna agera på delegation inom hälso- och sjukvården eller analyser av kompetensbehov.
Utforskandet startade i december och ska vara klart i februari, så det är en intensiv process. Vill du ta del av hypotesen, behoven, lösningsmönstret och arbetssättet så kan du bara klicka in på dagens lucka
Digitalisering handlar ju inte bara om att gasa och köra, in med lite teknik så löser det sig... Det behövs faktiskt en hel del stöd och eftertanke om man ska uppnå en långsiktigt hållbar situation och inte föra med sig ett digitalt arv som var trevligt för stunden men som blir ett hinder i efterhand. Hur många har inte genomfört projekt som landat i lösningar som både bidrar till en sämre digital arbetsmiljö men som också är tidskrävande att förvalta?
Det krävs att man tänker igenom allt ifrån informationssäkerhet till nyttorealisering, och mycket däremellan. Är man en större organisation som kanske driver ett antal samtidiga projekt, då kan det vara bra med en sammanhållen styrning också. Det tycker i varje fall vi i Sundsvalls kommun som ständigt har ca 30-40 samtidiga digitaliseringsprojekt igång.
Så med dagens lucka slår vi ett litet slag för de riktlinjer, modeller och metoder som vi publicerat publikt på utveckling.sundsvall.se, där kan du ta del av allt från riktlinjer för informationssäkerhetsklassning till förändringsledning.
Länk: Metoder och riktlinjer
I all utveckling och kanske särskilt digitalisering, där man inte bara utvecklar arbetssätt utan också bygger ett digitalt arv, är det viktigt med långsiktighet. Inom det digitala så hamnar vi lätt i lägen där vi genomför enskilda projekt, som skapar enskilda nyttor men som också i värsta fall skapar ett rätt brokigt och stökigt digitalt arv som också ska förvaltas. Helt plötsligt kan bördan av att förvalta det som en organisation utvecklat i sin iver att digitalisera ta över och utvecklingen stagnerar.
Här kommer styrning in, kanske världens torftigaste perspektiv men ack så viktigt inom digitalisering. Sundsvalls kommun har sedan 2019 jobbat aktivt med att använda och bidra i utvecklingen av den evidensbaserade modellen för digital mognad.
Under dagens lucka finner ni en kort berättelse om våra ca 3 år med modellen, hur det började, hur den hjälpt vår strategi att växa fram utifrån ett görande och utifrån faktiska erfarenheter.
Jobbar du med styrningsfrågor i din organisation, övergripande eller inom IT eller digitalisering? Då kommer tomten med en tidig julklapp, hela två dagar innan vi väntar in den skäggige farbrorn.
Under 2021 har Göteborgs Universitet och SCDI utfört ännu en studie i Sundsvalls kommun. Denna gång har forskningen tittat närmare på styrningen av IT och digitalisering i vår kommunkoncern. Ta gärna del av resultatet, det är naturligtvis baserat på Sundsvalls kommunkoncern men det finns mycket som går att relatera till i andra kommuner.
Lämnar luckan med ett kärnfullt stycke från rapporten, som jag tror att många som jobbar med digitalisering i kommuner kan känna igen sig i. Det motsatta förhållandet i att reducera IT-kostnader samtidigt som man ska satsa på digitalisering (ett vanligt scenario, antingen i hela organisationen eller i en enskild verksamhet):
”Kommuner har under senare tid uppvisat en paradoxal tendens att parallellt sträva efter tilltagande digitalisering och reducerade IT-kostnader. Digitalisering innebär en förskjutning av kostnader från manuella rutiner (människor) till automatiserade (IT). En kontinuerlig underprioritering av IT leder således till en försämring av organisationens digitala förmågor, och verkar i diametralt motsatt riktning mot likväl invånarnas förväntningar och teknikens möjligheter. I takt med att kommunens finansiella resurser begränsas (den demografiska utmaningen) och att rekrytering försvåras (brist på tillgänglig arbetskraft) blir digitalisering oundvikligt, varvid förskjutningen snarare behöver påskyndas än motverkas.”
Det digitala arv som finns inom kommunsektorn har en grundläggande utmaning, det bygger nämligen i normalfallet på att det är handläggare som koordinerar information och flöde i processer. Innan IT-systemens inträde var det handläggaren som flyttade pappret från en avdelning till annan, från en pärm till annan.
Med datoriseringen under 90-talet byggdes IT-system som efterliknande detta arbetssätt. Nu är vi inne på 2020-talet och vi lever fortfarande med detta arv. Inom mer innovationsrika sektorer så har data och processer tagit över, människan finns där människan behövs men sedan sköter regelverk, algoritmer och processer arbetet där data är en vital del i verksamheten.
Inom Sundsvalls kommun har vi under 2021 påbörjat införandet av det vi kallar ett "generellt processtöd".
Detta processtöd ger våra verksamheter en möjlighet att utveckla ett digitalt stöd för en process som är automatiserad i grunden. Handläggare involveras endast där denne behövs. Det är processtödet som sköter koordineringen av ärendet genom hela processen. Med minskad administration, ökad insyn och rättssäkerhet samt enklare digitala tjänster och snabbare beslut för invånare och företag i framtiden.
Länk: Ett generellt processtöd
Julaftonen är här och det är sista luckan i Sundsvalls kommuns julkalender för digital utveckling. Med den sista luckan så vill vi alla önska er en riktig god jul och ett par lugna dagar innan vi hoppar in i ett spännande 2022, kanske det mest spännande året någonsin? Kanske får vi en rörelse i rätt riktning inom den offentliga digitaliseringen?
Det var mycket vi ville få med i vår julkalender, men 24 luckor är för lite. Vi har inte hunnit lyfta fram initiativ som digitaliseringen inom ekonomiskt bistånd, styrning av masterdata i hela organisationen eller läkemedelsgivare inom vård och omsorg. Många fler saker hade också förtjänat en plats.
Den sista luckan består helt enkelt av en samling av alla inlägg, så om du mot förmodan missat en lucka, eller vill återbesöka ett ämne, så är det lätt att bara spara detta inlägg så har du allt samlat på en plats. Allt finns också samlat på https://utveckling.sundsvall.se/jul Länk till annan webbplats.:
🎅 Lucka nr 2 – https://www.linkedin.com/posts/jari-koponen-23891829_publika-webbkartor-activity-6872056330555842560-RgIR Länk till annan webbplats.
🎅 Lucka nr 3 – https://www.linkedin.com/posts/jari-koponen-23891829_api-infrastruktur-activity-6872419887139078144-h_Pp Länk till annan webbplats.
🎅 Lucka nr 20 – https://www.linkedin.com/posts/jari-koponen-23891829_metoder-och-riktlinjer-activity-6878584201671712768-JSEb Länk till annan webbplats.
🎅 Lucka nr 23 – https://www.linkedin.com/posts/jari-koponen-23891829_generellt-processt%C3%B6d-activity-6879694862988435456-ijnp Länk till annan webbplats.
🎅 Lucka nr 24 – Den här :)
God jul och gott nytt år önskar vi er alla!
Frågor om julkalendern?
Har du några funderingar kring julkalendern eller något särskilt ämne? Eller vill du bara ge feedback? Tveka inte att dra iväg ett mail till diggin@sundsvall.se.