Strategiskt viktiga områden för att lyckas med omställningen
För att lyckas med en långsiktigt hållbar digitalisering finns det ett antal strategiskt viktiga områden som är förutsättningar för att lyckas. Teknik och inriktningar ändras över tid, men de strategiskt viktiga områdena är bestående i utvecklingen.
Dessa områden är centrala för att vi ska kunna öka vår digitala mognad och därmed öka vår omställningsförmåga i organisationen. Så att vi ger oss, vår verksamhet och Sundsvallsborna samt våra företagare rätt verktyg för att kunna utvecklas och tackla de utmaningar vi står inför mot 2030.
Att den evidensbaserade modellen för digital mognad utgör grunden i styrningen av all form av utveckling med digitala förtecken samt det löpande tillhandahållandet av interna och externa IT- och digitala tjänster.
Som organisation behöver kommunkoncernen säkerställa en hållbar utveckling där vi över tid blir allt bättre på att tillgodogöra oss nyttorna ur digitalisering. Samt att vi som kommunkoncern alltid kan säkerställa en ändamålsenlighet för digitalisering.
Löpande säkerställa att kommunkoncernen har ett digitalt arv som är möjliggörande för verksamhetens utveckling genom digitalisering.
För att möjliggöra en omställning krävs ett digitalt arv som skapar ändamålsenliga möjligheter för koncernens verksamheter att utveckla sin verksamhet med stöd av digitaliseringens möjligheter. Det digitala arvet utgörs av en möjliggörande digital infrastruktur som tillåter att verksamheten kan fokusera på utveckling av sin verksamhet och som kan tillhandahålla digitala tjänster som möter den förvänta som finns i samhället över tid.
Löpande öka kommunkoncernens samlade digitala förmåga med särskild hänsyn till beslutsfattare, ledare och roller som är delaktiga i att utveckla verksamhet inom kommunkoncernen.
Digital förmåga är vår förmåga att förstå möjligheterna med det digitala och att förstå hur vi kan använda det i vår omställning av verksamhet och arbetssätt. Det handlar om organisationens förmåga att utveckla verksamhet med stöd av digitaliseringens möjligheter
Om vi saknar förmågan att förstå de möjligheter som finns i digitaliseringen kan vi inte heller tillgodogöra oss nyttorna, oavsett hur förutsättningsskapande vårt digitala arv är.
En ökad förståelse för digitaliseringens möjligheter hos varje medarbetare bidrar också till en delaktighet i utvecklingen, digitaliseringen påverkar oss alla och då måste alla också ha en förståelse om den.
Ärenden och kontakt mot kommunen ska i första hand ske och lösas digitalt, där mötet upplevs enkelt och värdeskapande för målgruppen.
Genom att hantera majoriteten av kontakter och ärenden mot kommunen digitalt kan resurser över tid fördelas till möten där den mänskliga interaktionen skapar ett stort värde. En ökad digital självservice som upplevs som enkel och värdeskapande skapar även positiva effekter hos målgruppen som får snabbare och enklare service.
En viktig princip för att uppnå effekt är även att processerna som kontakterna rör är i hög grad digitaliserade och automatiserade.
I takt med att samhället och organisationerna blir allt mer digitala krävs ett ökat fokus på cybersäkerhet. Sundsvalls kommunkoncern ska säkerställa ett systematiskt cybersäkerhetsarbete som minimerar risken för incidenter och skapar ett ökat förtroende för kommunkoncernens tjänster i samhället. Digitaliseringen ska genomsyras av ett fokus på cybersäkerhet både i utvecklingen samt i den dagliga driften och i tillhandahållandet av digitala tjänster till kommunens målgrupper.
Samhället, invånare och vår egen verksamhet ska känna tillit och ha en trygghet i att använda sig av kommunens tjänster. Utan tillit och trygghet kan det leda till en minskad användning av digitala tjänster och ett minskat förtroende för kommunen i samhället. Det kan i värsta fall leda till allvarliga incidenter som kan påverka samhället och individer när allt fler tjänster är beroende av digitala lösningar och hjälpmedel.
Kommunkoncernens organisation ökar användandet av organisationsövergripande innovationsfrämjande arbetssätt i utvecklingen samt stärker innovationsfrämjande förhållningssätt i vardagen.
Det finns en risk i all utveckling att fokus blir att effektivisera dagens arbetssätt istället för att hitta nya sätt att skapa ett ökat värde. Att vi börjar springa lite snabbare men ställer aldrig om. Kommunkoncernen behöver därför fortsätta och öka användningen av innovationsfrämjande arbetssätt och förhållningssätt i all utveckling. Arbetssätt och förhållningssätt som tillåter oss att hitta nya vägar framåt och som stärker attraktiviteten i Sundsvalls kommunkoncern som arbetsgivare.
Vi ska öka involvering av målgrupper i utvecklingen för ett ökat fokus på dess perspektiv i utförande av vår verksamhet
Det är invånarens, företagarens, föreningens, elevens, vårdnadshavarens perspektiv som ska vara ledande i utvecklingen. Det innebär en fortsatt förflyttning från ett inifrån-ut perspektiv där verksamhetens perspektiv ofta varit i fokus, till att utveckla vår verksamhet utifrån det som skapar bäst värde för de vi finns till för.
Vi ska öka öppenheten och transparensen samt skapa bättre förutsättningar för samarbete, innovation och demokrati genom att öka delande av processer, kunskap, data och kod. Vi ska agera för att minska det digitala utanförskapet och öka jämlikhet.
Öppenhet och transparens är viktiga både för demokratin men också för ett ökat samarbete mellan näringsliv, det offentliga och samhället. Det blir än viktigare över tid i takt med att allt mer digitaliseras, fram till 2030 står vi inför ankomsten av AI och algoritmer som måste vara transparenta och öppna för insyn för att skapa förtroende för kommunkoncernen.
Vi ska utgå från att utveckla och använda öppna lösningar i form av öppna standarder, öppen källkod m.m. Vi ska publicera öppna data och vi ska använda data som delas av andra.
Vi ska agera aktivt för att minska det digitala utanförskapet så att fler kan ta del av digitaliseringens möjligheter. Vi måste även agera aktivt för att med digitaliseringens stöd öka jämlikhet, fler ska kunna ta del av kommunens tjänster och stöd på lika villkor.
En ökad kunskap och förståelse för data som strategisk resurs samt en ökad kontroll över den data som organisationen förfogar
Data måste ses som en strategisk resurs i alla verksamheter. Data skapar förutsättningar för en ökad automatisering, bättre analyser och beslut. Men det är även data som är en förutsättning för att kommunkoncernen ska kunna tillgodogöra sig framtida nyttor av teknologi som AI.