Pratomaten gjorde debut på mässa
Som en del i att utforska hur AI kan bidra i dialoger med invånare och företagare testade Sundsvalls kommun och projektet Stadsvision Sundsvall Länk till annan webbplats. konceptet "Pratomaten" under Leva- och bomässan i Sundsvall.
Genom pratomaten kan invånare och företagare lämna sina tankar om Sundsvalls utveckling genom att interagera med en AI-tjänst. Invånaren eller företagaren kan antingen tala in sin synpunkt eller skriva in den, AI-tjänsten för därefter en kort dialog om synpunkten som lämnas in. Alla synpunkter som inkommer in samlas i AI-tjänsten och tillgängliggörs för projektet och blir därmed en viktig input till arbetet.
Mässan - Ett första test mot en långsiktig lösning
Mässan var ett första test av funktionen, för att identifiera vad som fungerar bra och eventuella brister. Funktionen i sig kommer att användas vidare både på olika tillställningar och tankar finns om att tillgängliggöra den på t ex bibliotek.
Planen är även att den digitala tjänsten bakom Pratomaten ska vara tillgänglig via internet så att vem som helst kan lämna in synpunkter även digitalt, Pratomaten ska inte bara vara en funktion som kräver fysisk närvaro på en plats.
Beskrivning av lösningen
Lösningen består av tre delar;
- En fysisk pratomat
Den fysiska pratomatens syfte är att locka till dialog samt skapa goda tekniska förutsättningar för att fånga upp rösten från den som vill tala in sin synpunkt. - En digital tjänst
Den digitala tjänsten presenterar ett enkelt gränssnitt för användaren att interagera med, där man tydligt ser vad AI-tjänsten fångar upp och gör med informationen. Genom den digitala tjänsten kan vi även fånga upp extra information som t ex kön och ålder för att få bra data till processen. - En AI-tjänst
AI-tjänsten används på två sätt, ett är att föra en naturlig dialog med användaren och det andra är för att förstå vad personen som använder tjänsten säger.
Dessa delar paketerade tillsammans skapar den sammanhållna "Pratomaten" som invånaren eller företagaren kan interagera med och lämna in sina tankar och synpunkter i dialogform.
AI används även för analys av synpunkter
Genom att interagera med denna lösning byggs det upp data om alla synpunkter i kommunkoncernens AI-plattform. Denna AI-plattform möjliggör därefter att antingen exportera alla synpunkter för vidare bearbetning i andra verktyg eller för projektet att i sig interagera med alla invånare som lämnat synpunkter genom att ställa frågor så som "Vad är den vanligasta synpunkten?" eller "Vilket område finns det flest önskemål kring?".
Kontakt
Om du är nyfiken kring tekniken bakom Pratomaten kan du kontakta oss på digitalisering@sundsvall.se, för frågor om Stadsvisionen och dess arbete kontakta projektledaren Johan Lindstammer via johan.lindstammer@sundsvall.se
Strategiska områden
Publicerad: