En hållbar digital utveckling
"I Sundsvalls kommun använder vi digitaliseringens möjligheter för att förbättra kvaliteten och öka tryggheten i den kommunala servicen. Genom att vi effektiviserar den kommunala verksamheten frigör vi tid och resurser för att stärka demokratin, öka delaktigheten och självständigheten hos Sundsvalls invånare."
Så lyder den politiskt beslutade målbilden för digitalisering, en målbild som sätter värde hos invånare och företagare i centrum. Utifrån målbilden finns även en strategi för en hållbar digital utveckling Pdf, 8.4 MB. som tar sikte mot 2030.
Strategi för en hållbar digital utveckling
Kommunfullmäktige i Sundsvalls kommun fattade sommaren 2022 beslutat om en strategi för en hållbar digital utveckling Pdf, 8.4 MB. som tar sikte mot 2030, en strategi vars syfte är att;
- Skapa långsiktiga förutsättningar för Sundsvalls kommunkoncern att tillgodogöra sig nyttorna ur digitalisering.
- Skapa förutsättningar för kommunkoncernens verksamheter att på ett hållbart sätt ställa om sin verksamhet med stöd av digitaliseringens möjligheter för att möta de behov som finns hos medborgare, företagare och besökare samt utefter gällande politiska prioriteringar
- Skapa förutsättningar för en resurseffektiv och värdeskapande verksamhet som sätter invånaren, företagaren och besökarens perspektiv i fokus
- Skapa förutsättningar för utveckling och ett ökat samarbete över organisationsgränser, både inom och utom Sundsvalls kommunkoncern
Strategin syftar primärt till att skapa förutsättningar för kommunkoncernens organisation att kunna tillgodogöra sig nyttorna av digitalisering. Strategins roll ska därför ses som stödjande till koncernens och vår verksamheters mål, strategin ska möjliggöra för vår organisation att uppfylla de strategier och mål som vid var tid gäller.
Digitaliseringens roll i en hållbar utveckling av Sundsvall
Digitalisering är en av de grundläggande förutsättningarna för ett mer hållbart Sundsvall. Oavsett om det rör ekonomisk hållbarhet, social hållbarhet eller ekologisk hållbarhet så är digitaliseringen en möjliggörare och rätt använt bidrar det till en ökad omställningsförmåga.
En organisation med hög digital mognad är en organisation som klarar av att anpassa sig snabbare och är mer flexibel, vilket är en förutsättning för att klara morgondagens utmaningar på ett mer ändamålsenligt och hållbart sätt. Oavsett om det är interna förutsättningar eller omvärldens förutsättningar som förändras, kan en digitalt mogen organisation snabbare ställa om och verka ändamålsenligt.
En hög omställningsförmåga är avgörande för framtiden
Organisationens omställningsförmåga är viktig, för samhället är mitt inne i en snabb förändring. Det digitala är idag en självklarhet i invånarens och företagarens vardag. Detta leder till att invånare och företagare ställer allt högre krav på det digitala stödet inom det offentliga. En förväntan som vi idag inte kan uppfylla.
Om vi ska kunna uppnå en ekonomiskt hållbar situation, samtidigt som vi möter förväntan på digital service hos invånare och företag, krävs en långsiktigt hållbar utveckling med stöd av möjligheterna i det digitala.
Rätt använd kan digitalisering bidra i att utföra verksamhet på helt nya sätt, med en minskad och effektivare administration. Samtidigt som det ger en ökad service för invånare och företag där det är enklare att vara i kontakt med kommunen, med en ökad insyn i processer samt snabbare svar och beslut.
Vår strategi – en fortlöpande ökning av vår digitala mognad
Digitalisering i Sundsvalls kommunkoncern baserar sig på den evidensbaserad modellen för styrning kallad Digital mognad Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Digital mognad definieras som ”en organisations förmåga att kunna tillgodogöra sig digitaliseringens möjligheter”, det vill säga kommunens förmåga att utvinna nytta och effekt ur digitaliseringen.
Valet av modellen Digital mognad grundar sig på:
- Att den är evidensbaserad och utvecklas löpande av forskningen utifrån löpande uppbyggd kunskap inom den offentliga sektorn i Sverige
- Att den fokuserar på resultatet och nyttan av digitalisering och inte digitaliseringen i sig
- Att den ger organisationen förmåga att styra vår innovationsförmåga över tid
- Att den har anammats som modell för uppföljning och styrning rörande digitalisering av SKR
En ökad digital mognad leder till en ökad omställningsförmåga
För att öka organisationens omställningsförmåga samt kunna tillgodogöra oss nyttorna ur digitalisering så behöver vi löpande jobba med att utveckla vår digitala förmåga samt vårt digitala arv.
Om vi har en hög förmåga att förändra med stöd av digitala möjligheter samt har ett digitalt arv som möjliggör en flexibel och snabb utveckling av digitala tjänster så kommer vi kunna ställa om snabbare utefter de förändringar som sker.
Strategiska områden för en hållbar digital utveckling
De finns ett antal strategiskt viktiga områdena som behöver beaktas vid digitaliseringen i vår koncern, dessa områden bildar tillsammans en helhet som ger oss allt från flexibilitet till robusthet i organisationens digitala transformation.
Att den evidensbaserade modellen för digital mognad Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. utgör grunden i styrningen av all form av utveckling med digitala förtecken samt det löpande tillhandahållandet av interna och externa IT- och digitala tjänster. Med målet att fortlöpande öka koncernens digitala mognad och därmed koncernens förmåga att tillgodogöra oss nyttorna ur digitalisering.
Som organisation behöver kommunkoncernen säkerställa en hållbar utveckling där vi över tid blir allt bättre på att tillgodogöra oss nyttorna ur digitalisering. Samt att vi som kommunkoncern alltid kan säkerställa en ändamålsenlighet för digitalisering.
Fortlöpande utveckla ett mer förutsättningsskapande digitalt arv som möjliggör verksamhetens utveckling genom digitalisering.
För att möjliggöra en omställning krävs ett digitalt arv som skapar ändamålsenliga möjligheter för koncernens verksamheter att utveckla sin verksamhet med stöd av digitaliseringens möjligheter. Det digitala arvet utgörs av en möjliggörande digital infrastruktur som tillåter att verksamheten kan fokusera på utveckling av sin verksamhet och som kan tillhandahålla digitala tjänster som möter den förvänta som finns i samhället över tid.
Vi ska öka kommunkoncernens samlade digitala förmåga med särskild hänsyn till beslutsfattare, ledare och roller som är delaktiga i att utveckla verksamhet inom kommunkoncernen. Men även löpande öka våra målgruppers digitala förmåga och den breda digitala kompetensen hos samtliga medarbetare.
Digital förmåga är vår förmåga att förstå möjligheterna med det digitala och att förstå hur vi kan använda det i vår omställning av verksamhet och arbetssätt. Det handlar om organisationens förmåga att utveckla verksamhet med stöd av digitaliseringens möjligheter
Om vi saknar förmågan att förstå de möjligheter som finns i digitaliseringen kan vi inte heller tillgodogöra oss nyttorna, oavsett hur förutsättningsskapande vårt digitala arv är.
En ökad förståelse för digitaliseringens möjligheter hos varje medarbetare bidrar också till en delaktighet i utvecklingen, digitaliseringen påverkar oss alla och då måste alla också ha en förståelse om den.
En ökad digital förmåga hos våra målgrupper leder till en ökad användning av koncernens digitala tjänster.
Vi ska öka andelen digitala interaktioner med kommunen, där mötet upplevs enkelt, ändamålsenligt och värdeskapande för målgruppen.
Genom att hantera majoriteten av ärenden till och från kommunen digitalt, kan resurser över tid fördelas till möten där den mänskliga interaktionen skapar ett stort värde. En ökad digital självservice som upplevs som enkel och värdeskapande skapar även positiva effekter hos målgruppen som får snabbare och enklare service.
Det digitala mötet i första hand handlar inte om att all interaktion bör eller ska bli digital, utan det handlar om ett synsätt vid utveckling av verksamhet där det digitala alltid beaktas.
Vi ska öka vår förmåga rörande cybersäkerhet och genom det tryggheten och tilliten till kommunen.
I takt med att samhället och organisationerna blir allt mer digitala krävs ett ökat fokus på cybersäkerhet. Sundsvalls kommunkoncern ska säkerställa ett systematiskt cybersäkerhetsarbete som minskar risken för incidenter och skapar ett ökat förtroende för kommunkoncernens tjänster i samhället. Digitaliseringen ska genomsyras av ett fokus på cybersäkerhet både i utvecklingen samt i den dagliga driften och i tillhandahållandet av digitala tjänster till kommunens målgrupper.
Vi ska öka användandet av innovationsfrämjande arbetssätt och förhållningssätt.
Det finns en risk i all utveckling att fokus blir att effektivisera dagens arbetssätt istället för att hitta nya sätt att skapa ett ökat värde. Att vi börjar springa lite snabbare men ställer aldrig om. Kommunkoncernen behöver därför fortsätta och öka användningen av innovationsfrämjande arbetssätt och förhållningssätt i all utveckling. Arbetssätt och förhållningssätt som tillåter oss att hitta nya vägar framåt och som stärker attraktiviteten i Sundsvalls kommunkoncern som arbetsgivare.
Vi ska öka involvering av målgrupper i utvecklingen för ett ökat fokus på dess perspektiv i utförande av vår verksamhet
Det är målgruppens (exempelvis invånarens, företagarens, föreningens, elevens, vårdnadshavarens) perspektiv som ska vara ledande i utvecklingen. Det innebär en fortsatt förflyttning från ett inifrån-ut perspektiv där verksamhetens perspektiv ofta varit i fokus, till att utveckla vår verksamhet utifrån det som skapar bäst värde för de vi finns till för.
Detta innebär också att vi måste bli bättre på att samverka över organisationsgränser, ofta kan våra målgruppers processer spänna över flera organisationer (exempelvis regionen).
Vi ska öka öppenheten och transparensen samt skapa bättre förutsättningar för samarbete, innovation och demokrati genom att öka delande av processer, kunskap, data och kod. Vi ska agera för att minska det digitala utanförskapet och öka jämlikhet.
Öppenhet och transparens är viktiga både för demokratin men också för ett ökat samarbete mellan näringsliv, det offentliga och samhället. Det blir än viktigare över tid i takt med att allt mer digitaliseras, fram till 2030 står vi inför ankomsten av AI och algoritmer som måste vara transparenta och öppna för insyn för att skapa förtroende för kommunkoncernen.
Vi ska utgå från att utveckla och använda öppna lösningar i form av öppna standarder, öppen källkod m.m. Vi ska publicera öppna data och vi ska använda data som delas av andra.
Vi ska agera aktivt för att minska det digitala utanförskapet så att fler kan ta del av digitaliseringens möjligheter. Vi måste även agera aktivt för att med digitaliseringens stöd öka jämlikhet, fler ska kunna ta del av kommunens tjänster och stöd på lika villkor.
Vi ska öka kunskap och förståelse för data som strategisk resurs samt öka kontrollen över den data som organisationen förfogar
Data måste ses som en strategisk resurs i alla verksamheter. Data skapar förutsättningar för en ökad automatisering, bättre analyser och beslut. Men det är även data som är en förutsättning för att kommunkoncernen ska kunna tillgodogöra sig framtida nyttor av teknologi som AI.