Digital mognad
Digital mognad definieras som "en organisations förmåga att kunna tillgodogöra sig digitaliseringens möjligheter", det vill säga en kommuns förmåga att tillgodogöra sig nytta och effekt ur digitaliseringen.
Digitaliseringen i Sundsvalls kommun utgår från en styrning som baserar sig på en evidensbaserad modell som heter Digital mognad Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Modellen för digital mognad har arbetats fram under ledning av Göteborgs Universitet inom forskningskonsortiet Swedish Center for Digital Innovation.
Vi har valt att utgå utifrån modellen digital mognad av flera anledningar, men primärt för att den är evidensbaserad samt för att den fokuserar på resultatet av digitalisering och inte digitaliseringen i sig. För digitalisering har inget egenvärde, det är inget mål i sig, digitalisering är ett verktyg för att skapa nytta både inom och utom organisationen och det är denna nytta som måste vara i fokus.
Modellen för digital mognad
Digital mognad består av två delar som är grunden till hela modellen, det handlar om digitalt arv och digital förmåga.
- Digitalt arv
Det digitala arvet definieras som ”summan av tidigare digitala initiativs inverkan på organisationens förmåga att manövrera i en tilltagande digital värld”. Det innebär att det digitala arvet är resultatet av alla hittills genomförda IT-initativ och val av IT-lösningar.
Ett digitalt arv kan vara möjliggörande, att det bidrar till en förmåga att snabbt kunna utveckla digitala tjänster och löpande förändra användningen efter behov. Men det kan också vara hindrande, att det tar lång tid att utveckla digitala tjänster och svårt samt tidskrävande att förändra vid behov. - Digital förmåga
Den digitala förmågan definieras som ”förmågan att förstå, fånga och förändra på basis av digitala möjligheter”. En hög digital förmåga innebär att man som verksamhet har en stor förståelse till digitaliseringen och kan löpande nyttja de möjligheter som det innebär för att utvecklas och förändras. En låg digital förmåga innebär att man som verksamhet inte riktigt förstår de möjligheter det digitala ger, eller känner en rädsla för det, och då inte heller vågar utveckla sin verksamhet med stöd av digitalisering.
Om en organisation ska lyckas med en långsiktigt hållbar utveckling måste man både ha ett digitalt arv som möjliggör en snabb och löpande utveckling av digitala tjänster samt en förmåga att kunna dra nytta av de möjligheterna i utvecklingen av vår verksamhet.
Om man har ett möjliggörande digitalt arv men inte förmågan att nyttja den, eller en hög digital förmåga i verksamheten, men inte ett digitalt arv som ger förutsättningar för att förändra; då kommer organisationen inte att kunna utvecklas hållbart över tid.
Därför är digital mognad en modell och ett verktyg som ger vår organisation en ändamålsenlig styrning av digitaliseringen, med fokus på att möjliggöra för organisationen att bättre kunna tillgodogöra oss nyttorna ur digitaliseringen
Digital mognad säkerställer även en innovationsförmåga
Modellen för digital mognad har också en annan dimension, den ger oss förmågan att balansera och styra vår utveckling utefter perspektiven effektivitet och innovation.
Samtliga initiativ inom digitalisering bedöms utefter hur arbetssätt och fokus ser ut i det planerade initiativet, detta innebär att vi får en överblick över all utveckling där vi kan se om vi bara cementerar gamla arbetssätt eller om vi utvecklar på ett sätt som säkerställer en innovationsförmåga (att vi tillåter oss själva att hitta nya sätt att arbeta).
Detta är unikt och en strategiskt viktig förmåga, för om vi ska ställa om både för att klara dagens utmaningar men även vara redo för morgondagens så kan vi inte enbart jobba snabbare och mer effektivt utan vi måste också förändra arbetssätt.
Genom digital mognad kan vi hela tiden hålla koll på vilket håll vi är på väg och medvetet styra mot det ena eller det andra hållet i utvecklingen. Detta innebär att vi stärker vår innovationsförmåga och framförallt skapar oss möjlighet att kunna styra mot innovation när och där det krävs.