Bakgrund
Det är inte enkelt att vara ung idag, av olika skäl. Ungdomarna står ofta inför en mängd olika typer av press och krav, både från sig själva och sin omgivning, där sociala medier ofta bidrar till ytterligare öka kraven för att räcka till. Allt från statusjakt till skolstress och framtidsoro skapar en osäkerhet kring vem man är och vart man ska. Och genvägarna till det som serveras som lösningen eller målet är många.
Koncept och idé
Som ett stödverktyg i dialogen med ungdomar har vi utvecklat ett scenarioverktyg som kallas för "Med livet som insats";
- Med det AI-drivna scenarioverktyget Med livet som insats får ungdomar möjlighet att testa sina vägval i livet för att se vilka konsekvenser de får. Och allt sker i realtid.
- Vi ger dem möjlighet att utforska och lära sig vilka vägar som leder var. De får helt enkelt testa att slå sig utan att få blåmärken. Att göra katastrofala val utan att livet blir förstört. Eller för den delen – välja rätt från början och få bekräftat att de faktiskt kan lita till sin moraliska kompass och intuition. Målet är att stärka deras självförtroende och beslutsförmåga.
- En vuxen scenarioledare startar scenariot, åker med och samlar upp tankar och känslor när scenariot avslutas.
Så här går det till i praktiken
Scenarion leds alltid utav en vuxen som har fått en utbildning i metodiken och som har kunskap inom ämnet som scenariot handlar om, i bilden nedan visas upplägget för ett genomförande med stöd av scenarioverktyget.
Så här kan det se ut
I bilden nedan ser man ett scenario som heter "Med livet som insats" som handlar om att diskutera frågor som rör bla kriminalitet, droger, grupptryck, utanförskap och andra områden som är en del av ungas liv.
Där gruppen får ett fiktivt scenario presenterat framför sig med ett antal vägval. Baserat på de vägval gruppen gör anpassar AI hela tiden scenariot.

Risker och känslighet
Vissa scenarion kan innebära risker då det är känsliga frågor som diskuteras, därför har användningen och tekniken anpassats utifrån en riskanalys, de åtgärder som vidtagits är bland annat;
- Att enbart behöriga ledare av scenarion har tillgång till verktyget
- Att behörighet enbart tilldelas efter en utbildning kring scenariot och arbetssättet
- Ungdomar kan aldrig använda verktyget själv, utan ser det enbart genom scenarioledarens kontroll
Återanvändbarhet
Verktyget är utvecklat på ett sätt att det kan byggas ut med fler scenarion löpande, detta innebär att verktyget framgent exempelvis kan användas i utbildningssyfte där man både kan använda scenarion som en del i utbildning men också som en del i verifieringen av kompetens.
Teknisk lösning
- Webbapplikationen är utvecklad i kommunens öppna ramverk för webbapplikationer (ladda hem källkod
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.)
- AI-funktionen är utvecklad i kommunens öppna AI-plattform Eneo (eneo.ai
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. för mer info och källkod).
- Inloggning sker via OIDC mot kommunens centrala IDP
Detta innebär att lösningen kan återanvändas som helhet av vilken kommun som helst.
Arkitekturell översiktsbild

Kontakt
- Vid frågor om scenarioverktyget och Med livet som insats, kontakta robert.gatugard@sundsvall.se.
- Vid frågor om den tekniska lösningen, kontakta digitalisering@sundsvall.se.
Strategiska områden
Publicerad: