Utvärderingen visar att mobilapp bidragit till ökad självständighet
I den utvärdering av testet som genomförts i april 2023 framgår bland annat att såväl klienter som boendestödjare upplever att användning av mobilapp har bidragit till att klienter blir mer självständiga och gör nya framsteg. Vidare upplever boendestödjarna att dom kan ge ett mer individanpassat stöd samtidigt som uppföljning underlättas.
Utifrån erfarenheter från testet planeras för ett breddinförande under hösten 2023 där alla boendestödjare inom individstöd kan ge ett digitalt stöd via mobilapp till alla klienter (där lösning bedöms vara relevant).
Bakgrund
För de ca 250 personer (klienter) som bor i en egen bostad och är beviljade individstöd ges olika typer av stöd. Stödet utförs av boendestödjare och kan bestå av att hjälpa till med struktur och planering i vardagen. Exempelvis gällande inköp, städning, tvättning och kontakter med myndigheter etc. Stödet sker idag via fysiska besök eller genom telefon, men bedömning har varit att det finns förutsättningar att ge ett mer digitalt stöd som kan bidra till att:
- Öka klienternas självständighet,
- Frigöra tid hos personalen,
- Klienter påbörjar och utför fler aktiviteter utan att boendestödjare är på plats i hemmet,
- Klienter ser sina framsteg,
- Klienter får återkoppling på utförda aktiviteter,
- Klienter får veta vad man ska göra idag,
- Boendestödjare ger ett individanpassat stöd.
Så här fungerar lösning med mobilapp
Cuviva mjukvaruplattform
Cuvivas system består av två delar, en för personal och en för klienter.
Den del av systemet som personalen använder kallas Control Tower och kan användas från en webbsida på en dator eller via en app på mobiltelefon. Den del av systemet som klienter använder kallas för Companion och används via en app på en mobiltelefon.
Tillämpad lösning inom individstöd
Utifrån mål och förväntade nyttor med ett digitalt stöd har individstöd utformat en lösning där klienten har tillgång till en checklista med uppgifter och påminnelser, ett informationsbibliotek samt kan kommunicera via chatt och videomöte.
I det praktiska arbetet gör boendestödjaren en individanpassad planering med klienten där överenskomna uppgifter läggs in i plattformen (Controll Tower) och kopplas till klienten. Klienten kan sedan gå in i mobilappen (Companion) för att se och hantera sina personliga uppgifter. Därefter kan boendestödjaren och klienten följa upp genomförandet tillsammans, antingen via digital kommunikation, via fysiskt möte eller genom telefon. Hur detta sker i realiteten kan sedan skilja mellan olika boendestödjare och klienter utifrån behov.
Boendestödjarnas utgångspunkt har varit att arbeta i mobilapp/plattform under respektive klients planerade insatstid. Individens skräddarsydda planering med uppgifter och påminnelser i mobilapp innebär dock att stödet indirekt ges dygnet runt (utifrån individens behov).
Bilder på appen
Nedanstående bilder är hämtade från den klientmanual som beskriver klienternas användning av mobilappen utifrån innehåll och design som tagits fram för individstöd:
Slutrapport
Mer detaljerad information om test av mobilapp finns att läsa i den slutrapport Pdf, 1.5 MB. som tagits fram efter ca 4 månader av testperioden.
Kontakt och frågor
Om du har några frågor kring arbetet kan du ta kontakt med oss via digitalisering@sundsvall.se.
Strategiska områden
Publicerad: