Kommer AI att förändra arbetssätt vid utveckling?
I Sundsvalls kommun pågår ett arbete att utforska en öppen AI-infrastruktur och hur vi som kommun bäst kan dra nytta av generativ AI. I detta arbete har vi också konstaterat att AI mest troligt kommer att innebära helt nya arbetssätt i utveckling där vi kan gå snabbare från idé till verkstad i jämförelse med traditionell utveckling. I detta inlägg vill vi lyfta upp en potentiell framtid där AI möjliggör att vi snabbare kan gå från idé till genomförande än vad vi är van vid idag.
Traditionell utveckling
Inom mer traditionell utveckling så är det normalt en process där man går från idé/behov till kravställning och utveckling och lansering, en process som ofta tar månader i kalendertid och tar mycket resurser. Det är även ofta svårt att bedriva ett mer utforskande arbete, då får man istället ta fram prototyper och utforska med testdata.
När man väl kommit fram till en lösning så ska det finnas medel för utvecklingen, där varje utvecklad lösning ofta blir relativt kostsamma då det kräver mycket resurser att utveckla.
AI förändrar förutsättningarna
Det vi kunnat se i våra tester är att AI helt förändrar dessa förutsättningar, särskilt med den utveckling inom generativ AI som skett inom den senaste perioden. Med stöd av AI och en flexibel infrastruktur för ändamålet kan vi mycket snabbt testa hypoteser och lösningar i praktiken, även med verkligt data där det är lämpligt.
Exempel - Bygga upp en handbok för säkerhet
I nedan exempel visar vi hur detta kan se ut i praktiken, i detta användningsfall har vi ett behov av att bygga upp en handbok inom informationssäkerhet. Där vi idag har många styrdokument i Sundsvalls kommun men för en slutanvändare är det svårt att snabbt få svar på en särskild fråga genom dessa, då ska man veta vilket styrdokument som bör läsas och i dessa ska man hitta svaret på just sin fråga. Självklart blir detta normalt en alldeles för hög tröskel för många användare.
På ett traditionellt sätt hade vi tagit dessa styrdokument och skrivit populärversioner på intranätet, vi hade kanske tagit fram en enklare FAQ för de vanligaste frågorna och vi hade kanske haft en chat eller e-post som man kan ställa frågor via. Allt detta kräver mycket tid för de som ska utföra jobbet och vi när ändå inte vår målbild att användare måste få svar på sin fråga direkt, det tar tid att söka och finns inte svar direkt så måste man vänta på svar.
Genom att använda AI
Kontakt och frågor
Om du har funderingar kring arbetet kan du läsa mer om det här och du kan alltid också kontakta oss via digitalisering@sundsvall.se.
Strategiska områden
Publicerad: